Tepelný komfort a HVAC
Výzkum a vývoj v oblasti tepelného komfortu a HVAC (větání, vytápění a klimatizace) je zaměřen na oblasti klimatizačních systémů pro úpravu vnitřního prostředí v kabinách dopravních prostředků a budov a následně také na testování jejich vlivu na tepelný komfort (tepelnou pohodu).
Pro vytvoření komfortního a kvalitního prostředí v budově nebo kabině dopravního prostředku je především nezbytné zajištění chlazení/vytápění a dostatečného větrání. Strojní systémy, které tyto funkce zajišťují se souhrnně označují jako HVAC systémy (heating, ventilation and air conditioning systems). Vlastnosti těchto systémů a jejich dopady na kvalitu větrání, klimatizace a tepelného komfortu se typicky testují jak pomocí simulačních nástrojů, tak pomocí měření na reálných modelech. Pro simulaci systémů a prostředí v budovách a kabinách využíváme především CFD a 1D simulačních nástrojů. K testování reálných modelů systémů je pracoviště vybaveno měřicí technikou pro měření parametrů vnitřního prostředí, tepelným manekýnem, maketou kabiny malého dopravního letadla a klimatickou komorou pro ověření funkčnosti navržených systémů v podmínkách odpovídajících reálnému nasazení.
Zaměření výzkumu:
- Modelováním prostředí v kabinách dopravních prostředků
- Hodnocením tepelného komfortu
- Výpočty a simulacemi tepelné bilance kabin
- Modely lidského tepelného komfortu
- Hodnocení tepelných vlastností oděvů
- Hodnocením kvality větrání
- Optimalizací distribučních vzduchovodů
- Modelováním prostředí v budovách
Přístrojové vybavení:
Tepelný manekýn Newton - Tepelný manekýn ve tvaru průměrné lidské postavy se používá k
hodnocení tepelného komfortu osob ve vnitřním i venkovním prostředí a hodnocení tepelně izolačních vlastností oblečení
a vybavení pro sportovní a pracovní aktivity.
Mobilní systém pro měření prostředí v automobilu - Měřicí systém umožňuje mobilní realtime měření parametrů prostředí v kabině automobilu, měření parametrů vnějšího prostředí a současně měření polohy, nadmořské výšky, orientace a rychlosti vozu. Měřená data jsou kontinuálně zaznamenávána a po zpracování je možné vyhodnotit parametry kvality prostředí v kabině měřeného automobilu v reálných provozních podmínkách.
Experimentální zařízení:
Maketa kabiny malého dopravního letadla - Kabina má rozměry 1,6 x 1,4 x 7,4 m, objem 13 m3, připojená klimatizační jednotka umožňuje nastavování průtoku větracího vzduchu v rozsahu 100 - 500 m3/h a teploty přiváděného vzduchu 10 - 40 °C. Měření je realizováno pomocí měřicího systému na bázi modulů ADAM 4000 a měřicích přístrojů firmy TESTO. Sběr dat zajišťuje program na bázi LabView 8.0, který je snadno modifikovatelný pro konkrétní podmínky a konkrétní měřený větrací systém.
Klimatická komora - Klimatická komora slouží ke zkoušení kompletních vozů nebo pouze kabin dopravních prostředků za uvedených klimatických podmínek. Simuluje okolní prostředí s umělým globálním zářením a současným klimatickým zatížením se střídavými cykly, kombinující vzájemně mimo jiné vlhký a suchý chlad podle regionálních klimat a umožňující tak napodobení vnějších atmosférických vlivů s realistickým stupněm ostrosti odpovídající praxi
- Laboratoř je navržena a vybavena pro studium širokého spektra problémů souvisejících s prouděním vzduchu pomocí optických metod. Zejména je připravena pro zkoušení zařízení určených k ventilaci místností a kabin dopravních prostředků.
Kontakt:
Ing. Jan Fišer, Ph.D., telefon : +420 54114 3242, email: fiser@fmevutbrcz Ing. Jan Pokorný, Ph.D., telefon : +420 54114 3264, email: pokorny.j@fmevutbrcz