Laboratoř tepelného komfortu
Laboratoř (pracovní tým) se zabývá problematikou spojenou s výzkumem a vývojem v oblasti klimatizačních systémů pro úpravu vnitřního prostředí v kabinách dopravních prostředků a budovách a následně také testování jejich vlivu na tepelný komfort (tepelnou pohodu). Hlavním požadavkem současnosti je vývoj a návrh takových klimatizačních systémů, které poskytují optimální tepelný komfort s co nejmenšími energetickými a provozními náklady.
Pro vytvoření komfortního a kvalitního prostředí v budově nebo kabině dopravního prostředku je především nezbytné zajištění chlazení/vytápění a dostatečného větrání. Strojní systémy, které tyto funkce zajišťují se souhrnně označují jako HVAC systémy (heating, ventilation and air conditioning systems). Vlastnosti těchto systémů a jejich dopady na kvalitu větrání, klimatizace a tepelného komfortu se typicky testují jak pomocí simulačních nástrojů, tak pomocí měření na reálných modelech. Pro simulaci systémů a prostředí v budovách a kabinách využíváme především CFD a 1D simulačních nástrojů. K testování reálných modelů systémů je pracoviště vybaveno měřicí technikou pro měření parametrů vnitřního prostředí, tepelným manekýnem, maketou kabiny malého dopravního letadla a klimatickou komorou pro ověření funkčnosti navržených systémů v podmínkách odpovídajících reálnému nasazení.
Čím se zabýváme:
- Modelováním prostředí v kabinách dopravních prostředků
- Hodnocením tepelného komfortu
- Výpočty a simulacemi tepelné bilance kabin
- Modely lidského tepelného komfortu
- Hodnocení tepelných vlastností oděvů
- Hodnocením kvality větrání
- Optimalizací distribučních vzduchovodů
- Modelováním prostředí v budovách
Přístrojové vybavení:
Tepelný manekýn Newton - Tepelný manekýn ve tvaru průměrné lidské postavy se používá k
hodnocení tepelného komfortu osob ve vnitřním i venkovním prostředí a hodnocení tepelně izolačních vlastností oblečení
a vybavení pro sportovní a pracovní aktivity.
Mobilní systém pro měření prostředí v automobilu - Měřicí systém umožňuje mobilní realtime měření parametrů prostředí v kabině automobilu, měření parametrů vnějšího prostředí a současně měření polohy, nadmořské výšky, orientace a rychlosti vozu. Měřená data jsou kontinuálně zaznamenávána a po zpracování je možné vyhodnotit parametry kvality prostředí v kabině měřeného automobilu v reálných provozních podmínkách.
Experimentální zařízení:
Maketa kabiny malého dopravního letadla - Kabina má rozměry 1,6 x 1,4 x 7,4 m, objem 13 m3, připojená klimatizační jednotka umožňuje nastavování průtoku větracího vzduchu v rozsahu 100 - 500 m3/h a teploty přiváděného vzduchu 10 - 40 °C. Měření je realizováno pomocí měřicího systému na bázi modulů ADAM 4000 a měřicích přístrojů firmy TESTO. Sběr dat zajišťuje program na bázi LabView 8.0, který je snadno modifikovatelný pro konkrétní podmínky a konkrétní měřený větrací systém.
Klimatická komora - Klimatická komora slouží ke zkoušení kompletních vozů nebo pouze kabin dopravních prostředků za uvedených klimatických podmínek. Simuluje okolní prostředí s umělým globálním zářením a současným klimatickým zatížením se střídavými cykly, kombinující vzájemně mimo jiné vlhký a suchý chlad podle regionálních klimat a umožňující tak napodobení vnějších atmosférických vlivů s realistickým stupněm ostrosti odpovídající praxi
- Laboratoř je navržena a vybavena pro studium širokého spektra problémů souvisejících s prouděním vzduchu pomocí optických metod. Zejména je připravena pro zkoušení zařízení určených k ventilaci místností a kabin dopravních prostředků.
Vyvíjené softwarové modely:
Model tepelné zátěže kabiny - Model je navržen pro predikci tepelné zátěže a parametrů mikroklimatu uvnitř kabiny automobilu během skutečných provozních podmínek. Současná verze modelu je navržena na základě konkrétního vozu a jsou využita data o geometrii a materiálové skladbě vozu. Na základě okrajových podmínek: parametry větrání (množství, teplota a měrná vlhkost přiváděného vzduchu), parametry jízdy (rychlost jízdy, orientace vozu vůči slunci) a množství lidí uvnitř, jsou predikovány parametry mikroklimatu v kabině, tj. teplota a relativní vlhkost vzduchu. Zároveň je možné vypočítat tepelnou zátěž kabiny a tím i potřeby energie na vytápění/chlazení. Původní model byl vytvořen v Dymole (v jazyce Modelica) a novější verze modelu je vytvořena v Matlabu.
Model lidského tepelného komfortu - Model je určen pro predikci tepelného komfortu v nehomogenních prostředích (např. kabiny dopravních prostředků). Na základě podmínek okolí (teplota, střední radiační teplota, relativní vlhkost, rychlost proudění vzduchu) a člověka (oděv, vykonávaná činnost) jsou predikovány povrchové teploty a tepelné pocity jim příslušející. Model vychází z fyziologického modelu člověka dle Tanabeho a modelu tepaného komfortu dle Zhang. Model je vytvořen v Dymole (v jazyce Modelica).
Řešené projekty:
Vybrané problémy techniky prostředí
- Označení projektu: FSI-S-17-4444
- Doba řešení: 2017-2019
- Optimalizace systémů pro tvorbu vnitřního prostředí kabin dopravních prostředků, tj. větracích, chladicích a vytápěcích systémů a vybraných prvků těchto systémů (kompresor, trysky).
Dokončené projekty:
- Označení projektu: TA04031094
- Doba řešení: 2014-2017
- Vedouci pracoviště projektu, partněři projektu FEKT a Škoda auto.
-
Cílem projektu je vyvinout hardware, software, algoritmus a vizualizační systém na řízení teploty významných segmentů lidského těla (těmi jsou hlava, hrudník, paže a chodidla, v zimě pak se k těmto segmentům přidává horní část stehen), tak aby řidič dostal přehlednou vizuální informaci o možném blížícím se riziku segmentované tepelné nepohody a mohl pouze dotykem na display ovlivnit nastavení klimatizačního systému.
Centrum kompetence automobilového průmyslu Josefa Božka
- Označení projektu: TE01020020
- Doba řešení: 2012-2017
- Podíl na řešení WP 22 - Human Centered Cabin Design
- Označení projektu: FSI-S-14-2355
- Doba řešení: 2014-2016
- Měření pro určení součinitelů přestupu tepla ve vnitřním prostředí kabiny automobilu a na povrchu lidského těla a validační experimenty pro simulační nástroj na predikci vývoje prostředí v kabině automobilu.
iSPACE - inovative Sytems for Personalised Aircratf Cabin Environment (2010-2012)
http://www.ispace-project.eu/
Role VUT v projektu:
- Vývoj metodiky pro výběr vhodných konceptů jednotlivých technologií pro individuální mikroklima - část projektu WT 2.3 - Selection of Concepts for Individualised Cabin Environment
- Vytvoření CFD modelu a provedení parametrické studie individuálních větracích výustek a jejich vlivu na tepelný komfort - část projektu WT 2.2 - Simulation and Parameter Study
- Vytvoření detailního CFD modelu celé kabiny včetně všech testovaných technologií, vyhodnocení simulací, tepelného komfortu a validace výsledků na základě měření - část projektu WT 4.1 - Refinement of Simulation of Individualised Cabin Environment, WT 4.4 - Validation of Simulation of Individualised Cabin Environment
Komplexní modelování interakce člověka a prostředí v kabinách dopravních prostředků a obytných prostorách a
návrhové nástroje (2011-2013)
- Označení projektu: FSI-S-11-6
- Doba řešení: 2011-2013
- Podíl na řešení oblasti návrhových nástrojů a vývoji distribučních systémů vzduchu
Centrum leteckého a kosmického výzkumu - CLKV (2005-2011)
-
V rámci výzkumného úkolu A6 - Predikce vnitřního prostředí v kabinách letadel, byla řešena problematika predikce vnitřního prostředí v kabinách malých dopravních letadel s využitím CFD simulací a 1D simulačních programů. Byla kompletně implementována metodika vyhodnocení tepelného komfortu pomocí diagramu komfortních zón a virtuálního pasivního manekýna. Bližší pozornost byla také věnována vlivu geometrii vzduchovodů a typu distribuce vzduchu na tepelný komfort cestujících a kvalitu větrání.
Juniorský projekt - Vývoj 1D modelu kabiny automobilu pro predikci parametrů vnitřního prostředí (2011)
-
Projekt byl zaměřen na pilotní vývoj 1D modelu kabiny automobilu pro predikci parametrů vnitřního prostředí a získání data pro validaci výsledků simulací. Data byla měřena na reálném automobilu při jízdních testech v reálném provozu (typ provozu: město, mimo město, dálnice).
Spolupracujeme s:
Škoda auto a.s. EKC/3 - Vývoj topení a klimatizace V. Klementa 869 | 293 60 Mladá Boleslav | Czech Republic Kontaktní osoba: Bc. Jan Hrnčíř, Ing. Michal Závodník Volkswagen Corporate Research Vehicle Technology CAE-Methods D-38436 Wolfsburg| Germany Kontaktní osoba: Dr. Viktor Bader
MAN Truck & Bus AG Engineering Karosserie Bus Components (EKBC) Entwicklungsingenieur Heizung, Lüftung, Klima / HVAC Dachauer Straße 667 D-80995 München Kontaktní osoba: Frank Seidel
Indoor Environment Department Group Indoor Climate Systems Fraunhofer Institute for Building Physics IBP Holzkirchen Branch Fraunhoferstraße 10 | D-83626 Valley | Germany Kontaktní osoba: Dipl.-Ing. Gunnar Grün
Kontakt:
Ing. Jan Fišer, Ph.D., telefon : +420 54114 3242, email: fiser@fmevutbrcz Ing. Jan Pokorný, Ph.D., telefon : +420 54114 3264, email: pokorny.j@fmevutbrczIng. Ondřej Pech, Ph.D., telefon: +420 54114 3241, email: Ondrej.Pech@vutbrcz
Ing. Miloš Fojtlín, telefon: +420 54114 3242, email: fojtlin@eufmevutbrcz
Ing. Róbert Toma, telefon: +420, email: 145743@vutbrcz
Ing. Barbora Kopečková, telefon: +420, email: 144853@vutbrcz