Laboratoře
Laboratoř aerosolů
Na pracovišti je systematicky a na současné úrovni techniky budováno zázemí pro experimentální studium transportu a depozice aerosolů. Laboratoř aerosolů je vybavena moderními přístroji pro přípravu a experimentální studium kapalných i pevných částic. Výzkumné činnosti zde jsou aktuálně zaměřeny např. na objasnění transportu různých typů částic a hodnocení účinnosti jejich depozice při inhalaci do lidských plic. Základem laboratoře je zkušební trať pro přípravu aerosolu, jeho směšování se vzduchem a měření provozních parametrů proudění.
Celý článek 17. 03. 2014 | Autor Ing. Lubomír Klimeš
Laboratoř sprejů
Pracoviště má 15leté zkušenosti ve výzkumu rozprašovacích trysek. Pro tuto činnost provozuje v ČR unikátní laboratoř trysek s vybavením, které je srovnatelné s jinými špičkovými evropskými pracovišti. Typické využití je výzkum a diagnostika atomizačních trysek pro automobilový průmysl, spalovací komory turbomotorů, odsiřovací zařízení, chlazení v ocelářském průmyslu, spalování odpadních paliv, farmaceutický průmysl, vlhčení vzduchu atd.
Celý článek 17. 03. 2014 | Autor Ing. Lubomír Klimeš
Laboratoř větracích systémů
Odbor termomechaniky a techniky prostředí EÚ FSI VUT v Brně provozuje laboratoř větracích systémů s kvalitním experimentálním zařízením a současnými měřicími přístroji. Laboratoř umožňuje řešení širokého spektra problémů souvisejících s prouděním vzduchu pomocí moderních optických metod. Laboratoř je navržena a vybavena zejména pro zkoušení zařízení určených k ventilaci místností a kabin dopravních prostředků. V současnosti je zde prováděn např. výzkum a vývoj větracích vyústek kabin automobilů, jejich provozní měření a probíhá zde také základní výzkum proudění v trubicích a blízkosti stěn.
Celý článek 16. 03. 2014 | Autor Ing. Lubomír Klimeš
Klimatická komora
V oblasti konstrukce průmyslových výrobků vyplývá v rostoucí míře nutnost komplexní simulace okolního prostředí s umělým globálním zářením a současným klimatickým zatížením se střídavými cykly, kombinující vzájemně mimo jiné vlhký a suchý chlad podle regionálních klimat a umožňující tak napodobení vnějších atmosférických vlivů. Klimatická komora slouží ke zkoušení automobilů, kabin dopravních prostředků, testování odolnosti výrobků za stanovených klimatických podmínek atd.
Celý článek 12. 12. 2013 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Laboratoř inteligentních budov
Laboratoř je vybavena technikou firem Honeywell a Siemens
Celý článek 19. 04. 2013 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Laboratoř solárních kolektorů
Laboratoř je vybavena 5 rozdílnými typy solárních kolektorů pro ohřev vody. Okruh každého kolektoru je samostatný, takže lze dělat bilance jednotlivých typů. Při měření jiného kolektoru, je možná záměna, kteréhokoliv za nově měřený kolektor.
Celý článek 11. 03. 2013 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Laboratoř tepelného komfortu
Laboratoř (pracovní tým) se zabývá problematikou spojenou s výzkumem a vývojem v oblasti klimatizačních systémů pro úpravu vnitřního prostředí v kabinách dopravních prostředků a budovách a následně také testování jejich vlivu na tepelný komfort (tepelnou pohodu). Hlavním požadavkem současnosti je vývoj a návrh takových klimatizačních systémů, které poskytují optimální tepelný komfort s co nejmenšími energetickými a provozními náklady.
Celý článek 19. 02. 2013 | Autor Ing. Jan Fišer
Výpočetní cluster
Staňte se studenty našeho oboru, budete mít přístup k využití našeho hardware a specializovaného software.
Celý článek 11. 02. 2013 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Solární komín
Měření na testovacích solárních komínech byla zahájena v březnu roku 2003. Vzhledem ke konfiguraci experimentálního zařízení je zřejmé, že výsledky zimních měření, resp. měření za podmínek kdy venkovní teplota je výrazně nižší než teplota uvnitř těžké laboratoře nejsou příliš zajímavé. V těchto situacích je hlavní hnací silou vztlak vyvolaný rozdílem teplot uvnitř a vně laboratoře a solární komín funguje jako „klasická“ větrací šachta. Tyto situace však nejsou zajímavé ani z hlediska použití solárních komínů, neboť za těchto podmínek je „klasické“ šachtové větrání zpravidla schopno zajistit požadovanou výměnu vzduchu. Navíc je u přirozeného větrání velmi obtížné použít zpětné získávání tepla a tím bude do budoucna použití přirozeného větrání, a tím i solárních komínů, omezeno na situace, kdy větrání nepředstavuje nežádoucí tepelnou ztrátu.
Celý článek 07. 11. 2012 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Experimentální rodinný dům
Myšlenka stavby experimentálního domu pro výzkum větrání vznikla v souvislosti se zapojením Odboru termomechaniky a techniky prostředí Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně do projektu 5. rámcového programu EU s názvem RESHYVENT (RESidential HYbrid VENTilation). Experimentální dům měl původně sloužit pouze ke zkoumání hybridního větrání v podmínkách České republiky. Tato myšlenka, postavit jednoduchou stavbu, která by byla spíše laboratoří než obytným domem, byla však záhy opuštěna. Následně byl formulován nový záměr, a to postavit demonstrační stavbu velikosti rodinného domu, která by svými tepelně technickými vlastnostmi výrazně překračovala požadavky platných norem a byla vybavena moderním hybridním větracím systémem a dalšími systémy pro úsporu energie při vytápění a větrání. Hlavní myšlenkou nového záměru bylo, aby experimentální dům sloužil široké odborné i laické veřejnosti jako ukázkový projekt implementace řízeného větrání v podmínkách České republiky
Celý článek 07. 11. 2012 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Laboratoř vytápění
Testování tepelného chování otopných těles a různých provedení podlahového vytápění. Panely zahrnuje řadu regulačních a měřicích prvků ovládaných pomocí počítače. Sběr dat je taktéž prováděn pomocí počítače v prostředí LabView.
Celý článek 13. 04. 2012 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.
Laboratoř počítačového měření
Laboratoř se zabývá vývojem softwaru a hardware pro měření zejména v jiných laboratořích. Množství realizovaných měření, systémů v oblasti automobilového průmyslu, hutnictví a techniky prostředí.
Celý článek 25. 03. 2012 | Autor prof. Ing. Josef ŠTĚTINA, Ph.D.